Subject: Ed: [SUSPICIOUS URL INSIDE]Re: Küsimused
From: "Marina Karro" <[email-masked]>
To: "TA Info" <[email-masked]>
Date: Wed, 21 May 2025 08:17:24 +0300

Tere

Palun registreerida ja saata mulle.

Ette tänades

Marina Karro

Saatja: [email-masked] <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 15. mai 2025 16:12
Adressaat: Marina Karro <[email-masked]>
Teema: [SUSPICIOUS URL INSIDE]Re: Küsimused

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kõige pealt tahan ma tänada nii põhjaliku ülevaate eest! Vabandust, et ma 
varem ei vastanud, kuna ma töötasin läbi kõiki asju ja see võttis aega.

Igatahes olen ikka veel veidi segaduses. Ma saadan teile ühe ohutuskaardi 
ühe toote kohta.

Kas saan õigesti aru, et pean selle eesti keelde tõlkima? Ohutuskaardil peab 
olema levitaja info. Kas see tähendab, et pean lisama 1.3 alla enda 
kontaktandmed? Punktis 1.4 peavad olema Eesti hädaabitelefonide numbrid 
välja toodud?

Grossi Toidukaupade ostujuht mainib, et peaksin Terviseametiga kõik ennem 
kooskõlastama.

Kõike head

Signe Õunapuu

On Thu, Apr 17, 2025 at 10:06 AM Marina Karro <[email-masked] 
<mailto:[email-masked]> > wrote:

Tere

Puhastusvahendid peavad vastama detergendimääruse 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02004R0648-20150601> 
nõuetele (Artikkel 11- märgistus; biolagunevuse nõuded), CLP-määrusest 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02008R1272-20250201> 
(märgistus, mürgistusteabekeskuse teavitamine, ohtlikest koostisainetest 
teavitamine) ja vajadusel peab olema koostatud REACH-määruse 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02006R1907-20241218> 
II lisa nõuetele vastav ohutuskaart. Ohutuskaart ja märgistus peavad olema 
eestikeelsed.

Alates 1. jaanuarist 2025 peab  CLP-määruse I lisa kohaselt ohtlikuks 
klassifitseeritud segude märgistusel (pakendil) olema UFI-kood ning tehtud 
teavitus sellistest segudest Euroopa Kemikaaliameti mürgistusteabekeskuste 
portaali kaudu (ECHA PCN Portal). Teavitamisega kaasneb 
<https://poisoncentres.echa.europa.eu/et/ufi-generator> UFI-koodi (unikaalne 
koostise tähis) kasutuselevõtmine. See on tähtede ja numbrite kombinatsioon, 
mis on seotud ainult konkreetse seguga.

Kui need puhastus- ja pesemisvahendid ei ole ohtlikuks klassifitseeritud, 
peab olema koostatud koostisosade andmeleht vastavalt detergendimääruse 
artiklile 9(3).

Palun tutvuge terviseameti veebilehel oleva infoga:

Detergendid | Terviseamet 
<https://www.terviseamet.ee/kemikaali-tooteohutus/detergendid> , Ohutuskaart 
| Terviseamet <https://www.terviseamet.ee/kemikaali-tooteohutus/ohutuskaart> 
.

Vastuseks Teie teisele küsimusele teatan, et seebid kuuluvad 
kosmeetikatoodete hulka.

Kosmeetikatoode on aine või segu, mis on ette nähtud kokkupuuteks inimese 
keha välispinna osadega (nahk, juuksed, näo- ja ihukarvad, küüned, huuled ja 
välised suguelundid) või hammaste ja suuõõne limaskestadega ainult või 
peamiselt nende puhastamiseks, lõhnastamiseks, nende välimuse muutmiseks, 
nende kaitsmiseks, heas seisundis hoidmiseks või ihulõhnade parandamiseks. 
Kosmeetikal ei ole lubatud kasutada meditsiinilisi ehk ravivaid väiteid.

Kosmeetikatoodete kohta leiate informatsiooni Terviseameti koduleheküljel 
kemikaali ja tooteohutuse rubriigist aadressil Kosmeetikatooted – info 
ettevõtjale | Terviseamet 
<https://www.terviseamet.ee/kemikaali-tooteohutus/kosmeetikatooted-info-ettevotjale> 
.

Kosmeetikatooteid reguleerib rahvatervise seadus 
<https://www.riigiteataja.ee/akt/115032011017?leiaKehtiv> , Euroopa 
Parlamendi ja Nõukogu määruse nr 1223/2009/EÜ 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02009R1223-20240424> 
kosmeetikatoodete kohta ja Komisjoni määrus nr 655/2013/EL 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ET/TXT/?qid=1491982619732&uri=CELEX:32013R0655> 
kosmeetikatoodetel esitatavate väidete ühtsete nõuete kohta.

Kuna Teie valmistate kosmeetikatooteid, siis antud juhul Teile rakenduvad 
kosmeetikamääruses sätestatud tootja kohustused.

Nõuded kosmeetikatoodete tootmisele (sh ruumidele) on toodud standardis 
EVS-EN ISO 22716:2008  „Kosmeetikatooted. Head tootmistavad. Juhised heade 
tootmistavade osas“, mille saate endale soetada Eesti standardikeskuse 
e-poes <https://www.evs.ee/tooted/evs-en-iso-22716-2008>  aadressil. See on 
harmoneeritud standard. Standardis on toodud kõik nõuded ruumidele, 
tootmisele, personalile, dokumentatsioonile jne. Kosmeetikatoodetel peab 
olema kindel retseptuur ja tootmisel peab olema juurutatud hea tootmistavale 
vastav kvaliteedisüsteem. Siin tuleb silmas pidada et kosmeetikatoodete 
valmistamiseks ruumid peavad vastama standardi nõuetele, näiteks kodus või 
muul otstarbel kasutatavates ruumides kosmeetika tootmine ei ole 
aktsepteeritav. Kosmeetikatoodete ohutus peab olema kindlaks tehtud.

Kosmeetikatoodete tootmiseks Terviseametilt kooskõlastust ega luba ei ole 
vaja. Mingit eelnevat dokumentide esitamist Terviseametile seadusandlusega 
ei ole ette nähtud. Kui Te kavatsete tootma hakata kosmeetikatooteid olete 
te kosmeetikamääruse mõistes tootja, ehk vastutav isik.  Eesti äriregistris 
peab Teil olema registreeritud kas ettevõte või FIE.

Vastutava isiku kohustused on toodud kosmeetikamääruse artiklis 5 p.1:

Vastutav isik tagab vastavuse artiklitega 3 (Ohutus), 8 (Hea tootmistava), 
10 (Ohutushinnang), 11 (Toote andmik), 12 (Proovide võtmine ja analüüs), 13 
(Teavitamine), 14 (Lisades loetletud ainete piirangud), 15 
(Kantserogeenseks, mutageenseks või reproduktiivtoksiliseks aineks 
klassifitseeritud ained), 16 (Nanomaterjalid), 17 (Keelatud ainete jäljed), 
18 (Loomkatsed), artikli 19 (Märgistamine) lõigetega 1, 2 ja 5, artiklitega 
20 (Väited tootel), 21 (Üldsuse juurdepääs teabele), 23 (Tõsisest 
soovimatust mõjust teatamine) ja 24 (Andmed ainete kohta).

Vastutaval isikul iga toodetud kosmeetikatoote kohta peab olema koostatud 
toote andmik koos kosmeetikatoote ohutusearuandega, kus on kosmeetikatoote 
ohutus hinnatud vastava ohutusehindaja poolt ja iga kosmeetikatoote kohta 
peab vastutav isik teavitama CPNP teavitamise portaalis. Teavitamise 
protseduur on tasuta. Teavitamise protseduur on reguleeritud 
kosmeetikamääruse artikliga 13. Põhjaliku infoga ja juhisega kuidas 
veebipõhiselt teavitamisprotseduuri täita saate tutvuda Terviseameti 
koduleheküljel Kosmeetikatooted – info ettevõtjale | Terviseamet 
<https://www.terviseamet.ee/kemikaali-tooteohutus/kosmeetikatooted-info-ettevotjale#CPNP> 
Samal aadressil artiklis leiate ka juhised CPNP teavitamise kohta. CPNP - 
kosmeetikatoodete teavitamise portaal koos piltliku õpetusega asub aadressil 
https://webgate.ec.europa.eu/cpnp/

Teil, kui tootjal peab olema toote andmik, mida säilitatakse kümme aastat 
pärast kuupäeva, mil kosmeetikatoote viimane partii turule lasti ning see 
peab olema kergesti kättesaadav liikmesriigi pädevale asutusele.

Toote andmik sisaldab järgmist teavet ja andmeid, mida vajaduse korral 
ajakohastatakse:

 a) kosmeetikatoote selline kirjeldus, mis selgesti näitab, et toote andmik 
kuulub selle toote juurde;

 b) artikli 10 lõikes 1 osutatud kosmeetikatoote ohutusaruanne 
(ohutusaruande koostamise üksikasjad on toodud kosmeetikamääruse lisas I ja 
Komisjoni rakendusotsus 2013/674/EL 
<https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32013D0674> , 
25. november 2013, Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1223/2009 
(kosmeetikatoodete kohta) I lisa käsitlevate suuniste kohta);

 c) tootmismeetodi kirjeldus ja kinnitus selle kohta, et tootmisel on 
järgitud artiklis 8 osutatud head tootmistava;

d) tõendid kosmeetikatoote väidetava mõju kohta, kui see on kosmeetikatoote 
laadi või mõju tõttu põhjendatud;

 e) andmed tootja, tema esindajate või tarnijate poolt läbiviidud 
loomkatsete kohta seoses kosmeetikatoote või selle koostisainete 
väljatöötamise või ohutushinnanguga, sealhulgas loomkatsed, mis on läbi 
viidud kolmandate riikide õigusnormide täitmiseks.

Nii et peab olema koostatud kosmeetikatoodete ohutuse aruanne vastavalt 
artiklile 10.1 ja lisale 1  milles kirjeldatakse kõik kosmeetikatoote kohta 
vajalikud andmed arvestades juurde lisatud juhist ja järgides komisjoni 
otsusega 2013/674/EU kinnitatud juhist ohutuse aruande koostamiseks.

Määruse Artikkel 10  lg 2 kohaselt: I lisa B osas sätestatud kosmeetikatoote 
ohutushinnangu koostab isik, kellel on diplom või muu ülikooli lõpetamisel 
antav kvalifikatsiooni tõendav dokument selle kohta, et ta on läbinud 
teoreetilise ja praktilise koolituse farmaatsia, toksikoloogia, meditsiini 
või samalaadsel erialal või liikmesriigi poolt võrdväärseks tunnustatud 
kursuse. Kosmeetikatoodete ohutusehindaja teenust osutavaid ettevõtteid 
leiate internetist.

Eestis kosmeetikatoodete ohutusehindamisega tegelevad:

1.            Meelika Köitjärv;  Safety Assessment OÜ; 
www.safetyassessment.ee 
<http://secure-web.cisco.com/1UrbHiEzMV5zuE2W1KE8MOOKyqiisgXr2_uYBA_PlvQ2CzGYAuPRp8G4DbaLkpOSJvUZXhZsqqXgXvHv37-W5_dx7JMsbub7nxrOFwK3hI0DdL68hyyaJUPbFrz4l_00DXpOA2MGHzqwi23tKgf3GfDKMFv-rQI5yT6tpVX9ivPLFqmKOce1IZR44famNHgRMVLCZKKtrFUsZ9HF5iLebwN6pzeeAiFPXrqlVr0ZyT0e_xxzzSj_vgTJQoVXqOAs2SFXzlsSVwWSaxCfR_9neI44mwumwZ3lK_0W0vLNn1_C-U0CDwU8AfFXJkAWCjxrF/http%3A%2F%2Fwww.safetyassessment.ee> 
; [email-masked] <mailto:[email-masked]>  ; telefon: 
+372 5038878

2.            Nadežda Vitkovski: [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>  ; tel. +37256260118

3.            Triin Truu; [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
; Skin Safe OÜ, www.skinsafe.eu <http://www.skinsafe.eu> , tel +372 5082697

4.            Dmitri Vorobjov:  NewChem OÜ, [email-masked] 
<mailto:[email-masked]>  ; [email-masked] 
<mailto:[email-masked]> ; +372 5514378.

Kosmeetikatoodete laboriuuringuid enne kosmeetikatoote turule laskmist saab 
tootja teha Rahvatervise labori Tallinna laboris ja nakkushaiguste laboris 
https://www.terviseamet.ee/labor/teenused/kosmeetika-ja-tarbekaupade-analuusid 
Samal aadressil leiate ka analüüside nimekirja.

Dokumendis 
http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/consumer_safety/docs/sccs_o_190.pdf 
leiate kosmeetika mikrobioloogilised piirnormid.

Challenge testi, ehk säilitusvõime testi (antimikroobse kaitse hindamine) ei 
ole vaja kui kosmeetikatoode ei sisalda vett (nt tükiseep) või muud 
parameetrid, mis on toodud allpool standardis:

Muud analüüsid olenevad koostisest, näiteks laboriuuring allergeensete 
lõhnaainete sisaldusele on vajalik kui lisatakse kosmeetikatoodetele 
eeterlike õlisid ja puuduvad tootjapoolsed spetsifikatsioonid sellele ja 
allergeensete ainete sisalduse kohta (ühe ja sama nimetusega eeterlik õli 
võib erineda allergeensete lõhnaainete koguse osas, mis sõltub (erinevus) 
tingimustest sh kasvupiirkonnast jne ja võib küsida tootjalt et ta annaks 
sellise spetsifikatsiooni ja allergeenide sisalduse eeterliku õliga kaasa). 
Säilitusainete sisaldusele test oleneb koostisest (säilitustoorainest) ja 
kas ja millist säilitusainet lisatakse.

Kindlasti Teil, kui tootjal peavad olema ka füs-kem parameetrid teada (toote 
pH, tihedus jne). Peab olema tehtud ka stabiilsus test, et teada oma toodete 
säilimisaega. Mikrobioloogiline test on vajalik. Võimalik et Te oma 
tootmises hakkate kasutama kiirteste. Keemilised analüüsid olenevad 
koostisest, nt lõhnaained, säilitusained. Oleneb ka toorainest, nt rasked 
metallid vms. Tuleb konsulteerida ohutusehindajaga, ta kindlasti aitab.

Kosmeetika tooraineid on kemikaalid ja iga koostisosa kohta peate saama 
selle tootjalt ohutuskaardi, spetsifikatsiooni ja kasutussoovitused 
kosmeetikas kasutamiseks, näiteks lõhnakompositsioonide kohta ka veel 
allergeensete ainete sertifikaadi.

Katsetada tuleb enne kosmeetikatoote turule laskmist ja katsete tulemustest 
oleneb ka ohutushinnang.

Kosmeetika märgistuse nõuded on toodud kosmeetika määruse 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A02009R1223-20240424 
art.19.

Koostis märgistusel peab olema ühtses nomenklatuuris - selleks on Teil 
kasulik kasutada CosIng andmebaasi 
http://ec.europa.eu/growth/tools-databases/cosing/index.cfm?fuseaction=search.simple 
ning samuti taimede nimed leiduvad Tartu ülikooli taimenimede andmebaasis 
http://taimenimed.ut.ee/kirjandus.html

Veidi koostisainena kasutatavatest eeterlikest õlidest:

Eeterlikud õlid ise on kemikaalid, puhtal kujul neid nahal ei kasutata ja 
enamik eeterlikest õlidest on allergiat tekitava toimega. Nii, et nende 
kasutamine kosmeetikatoodetes peab olema tervisele ohutu, et ei tekitaks 
kosmeetikatoote kasutamine naha sensibiliseerimist ja ei oleks allergilisi 
reaktsioone.

Allergeenid, mis on eeterlike õlide koostisosad ja mille esitamine 
märgistusel on teatud kontsentratsioonis ja tingimustel kohustuslikud on 
toodud Terviseameti veebilehel aadressil 
https://www.terviseamet.ee/kemikaalid-igapaevaelus/kosmeetikatooted/koostis#tabel 
alarubriigis „allergeensed ained“

Euroopa Kemikaaliameti (ECHA) veebilehe 
https://echa.europa.eu/et/information-on-chemicals   kaudu saate tutvuda 
olemasoleva infoga ja teada saada kemikaaliotsingu kaudu kuidas üks või 
teine aine on klassifitseeritud.

Näiteks lavendliõli sisaldab:

Kuigi kosmeetikatoodetes ei ole lavendliõli kasutamiseks keelustatud, peab 
olema kindel milline täpne allergeenide kogus lõpptootes on - sellest ja 
toote iseloomust oleneb ka nende allergeenide väljatoomine eraldi 
märgistusele (väljavõtte määruse nõudest all pool) et lõpptarbija teaks 
nende ainete sisaldusest ja juhul kui on ta teadlik, et on allergiline ühe 
või teise aine suhtes, siis oskaks teadlikult tooteid valida et vältida 
kokkupuudet nende ainetega, mille suhtes ta allergiline on.

Samuti ei ole lubatud kosmeetikal kasutada meditsiinilisi (sh ravivaid) või 
biotsiidseid (sh desinfitseerimise kohta) väiteid.

Kosmeetikatoodete tootmisest ja esitatavatest nõuetest lühidalt: tootmisel 
tuleb järgida hea tootmistava ja täitma kosmeetikamääruses sätestatud 
koostisele esitatud nõuded, iga kosmeetikatoote kohta peab olema koostatud 
tooteandmik ja tehtud ohutusaruanne ja ohutusehinnang, kosmeetikatooted 
peavad olema märgistatud vastavalt art.19 ning teavitatud kosmeetikatoodete 
CPNP portaalis ning tuleb täita muud asjakohased art. 5 loetletud nõuded.

Lugupidamisega

Marina Karro

teenuse juht

kemikaaliohutuse osakond

+372 794 3530

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud kirja 
ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage saadud kiri 
koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega dokumentide 
avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Signe Õunapuu <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: kolmapäev, 16. aprill 2025 11:00
Adressaat: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
Teema: [POTENTIAL PHISHING]Küsimused

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Kirjutan Teile ettevõttest VegePure (S-ilu OÜ). Kirjutan üldmeilile, sest ei 
oska kellegile konkreetselt kirjutada oma küsimustes.

Esimene küsimus on seoses maale toomisega. Toome maale Ungari ettevõtte 
CYCLE puhastustooteid. Kuna tooted on nii tõhusad ja head tagasisidet 
saanud, sooviksin neid rohkem Eestis müüma hakata. Kirjutasin esimesena 
Grossi Toidukaupadele, kelle sortimenti tooted oma hinna poolest sobiksid. 
Kuid nad soovisid ohutuskaarte eesti keeles. Muidugi on ohutuskaardid Ungari 
ettevõttel olemas ja tehtud EL nõuete järgi, aga need on inglise keeles. Kas 
ma peaksin tõesti kõik need dokumendid eesti keelde tõlkima? Kas on midagi 
sellega seoses veel vajalik teha?

Lisaks teine küsimus. Kuna olen ka ise juba pikalt endale ja tuttavatele 
külmpressitud käsitööseepe teinud, siis soovin neid müüma hakata. Mis 
vajalikud dokumendid jne peaksin ma selleks ära tegema?

Kõike head

-- 

Signe Õunapuu

Tegevjuht

S-ilu OÜ/ VegePure

Telefon: 53537439

E-mail:   <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.silumaailm.com/> www.vegepure <http://aunissaar.ee> .ee

-- 

Signe Õunapuu

Tegevjuht

S-ilu OÜ/ VegePure

Telefon: 53537439

E-mail:  [email-masked] <mailto:[email-masked]>

 <http://www.silumaailm.com/> www.vegepure.ee <http://aunissaar.ee>